En rubrik er et journalistisk fagudtryk for en overskrift. Derudover er findes der underrubrikker/manchetter og mellemrubrikker.


Den gode rubrik 

En god overskrift/rubrik skal fortælle læseren hvad artiklen handler om. Journalister går typisk efter rubrikker, der opfylder tre kriterier:


  • Den skal være æggende: Læseren skal lokkes til at læse selve artiklen. På nettet er det nemmest ved at lave de såkaldte clickbait-overskrifter, hvor man bliver nødt til at klikke på overskriften for at finde ud af, hvad artiklen handler om.

  • Den skal være vækkende: Mange andre ting end journalistiske artikler konkurrerer om læserens opmærksomhed, så rubrikken skal vække en nysgerrighed.

  • Den skal være dækkende: Rubrikken skal give et nogenlunde dækkende indtryk af artiklens indhold. 


Underrubrikken

En underrubrik giver et kort resumé af artiklen - ofte på nogle få linjer. Den står nede under rubrikken og er tit fremhævet med fed. 


Mellemrubrikker

Den sidste rubriktype er mellemrubrikkerne. De kan også kaldes for afsnitoverskrifter, for de giver nemlig læseren et indtryk af, hvad artiklens enkelte afsnit handler om. 


Hvorfor alle de rubrikker? Rubrikkerne skal overordnet set gøre det lettere for læseren at overskue artiklen. Forskning viser, at inddeling i afsnit øger læserens forståelse af teksten, og den bliver mere behagelig at læse. Desuden fungerer de som indgange til teksten, fordi det langtfra er alle, der starter med at læse artiklens store rubrik.